مــــوســــــيـــــــــقــــــــي

۱۵ بازديد ۰ نظر

سلام دوستان 


امروز 5/5 روز افتخارآفرين عمليات مرصاد هست منم در اين مورد توضيحي قرار دادم...

بزن بقيش 
به نام او كه يكتاست:


عمليات مرصاد يا عمليات فروغ جاويدان نام نبردي است كه توسط سازمان مجاهدين خلق طرح‌ريزي شد و ميان ارتش جمهوري اسلامي ايران و سازمان مجاهدين خلق در اواخر جنگ ايران و عراق، در سال ۱۳۶۷ درگرفت. پس از چند روز درگيري در نهايت نيروهاي ارتش ايران بر سازمان پيروز شد. تعداد زيادي از نيروهاي مهاجم در اين نبرد كشته شدند.
(مجاهدين خلق:فروغ جاويدان)
(جمهوري اسلامي:عمليات مرصاد)
تجهيزات ارتش مجاهدين نابود شده در سال ۱۳۶۷
زمان:۴–۸ مرداد ۱۳۶۷
مكان:مرزهاي غربي ايران
نتيجه:پايان جنگ ايران و عراق
پيروز: ايران/شكست مجاهدين خلق و انهدام ارتش آن‌ها
اعدام هزاران زنداني در زندان‌هاي ايران

علت جنگ:

سازمان ملل متحد، براي پايان يافتن جنگ و ايجاد آتش‌بس، به هر دو سمت درگير فشار مي‌آورد. ازاين‌رو صدام حسين براي اينكه از فرصت پيش آمده در پايان جنگ و قبل از آتش‌بس استفاده كند، تصميم مي‌گيرد حمله مجددي را به خاك ايران طرح‌ريزي و اجرا كند.

تغييرات سرزميني:

اكثر نيروهاي ارتش ايران از خاك عراق خارج شده‌اند به جز در جبهه شمالي، ايران آبراهه اروندرود را دست گرفت

جنگندگان:مجاهدين خلق ايران-عراق-ارتش جمهوري اسلامي ايران-ايران-فرماندهان-مسعود رجوي-ايران سپهبد علي صياد شيرازي

نيروها:

۵٬۰۰۰ نفر
۱۰۰۰ نفر

تلفات:

۲۰۰۰ نفر كشته
۱۴۰۰ نفر اعدام‌شده
۴۰۰ نفر كشته

عمليات مرصاد :

تصويري از چند فرد كشته‌شده وابسته به سازمان مجاهدين خلق طي عملياتي كه سازمان مجاهدين از آن با عنوان «فروغ جاويدان» و دولت ايران از آن با عنوان «مرصاد» ياد مي‌كند.

عمليات مرصاد، پاتك نيروهاي نظامي ايران در پاسخ به عمليات فروغ جاويدان است. سرانجام عمليات مرصاد در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷، با رمز «يا علي» و به منظور مقابله با نيروهاي سازمان مجاهدين خلق در منطقه اسلام‌آباد غرب و كرند غرب در استان كرمانشاه، آغاز شد. نيروهاي نظامي ايران ابتدا منتظر شدند تا مجاهدين به اندازه كافي در داخل خاك ايران نفوذ كنند تا از برد پشتيباني عراقي‌ها خارج شوند. آن‌ها ابتدا نيروهاي چترباز را در پشت سر مجاهدين پياده كردند، سپس هواپيماهاي اف-۴ نيروي هوايي ستون زرهي مجاهدين را بمباران كردند و در ادامه بالگردهاي نيروي زميني ارتش با سلاح‌هاي ضد تانك به ستون زرهي مجاهدين يورش بردند. در اين هنگام پيشروي مجاهدين متوقف شد. در انتها نيروهاي زميني ارتش و سپاه به باقي‌مانده نيروهاي مجاهدين حمله كردند.

برخي كارشناسان جنگ و فرماندهان نظامي در ايران، ترور علي صياد شيرازي فرمانده سابق نيروي زميني ارتش را به دليل تدابير وي در عمليات مرصاد و شكست سنگين منافقين در اين عمليات تفسير مي‌كنند.
جزئيات عمليات:

نيروهاي ايران در جايي كه نيروهايشان برتري نسبي داشت به كمين نشستند و در منطقه چهارزبر، با احداث تعدادي خاكريز و يك خط دفاعي مستحكم در انتظار ايشان بودند.

اين عمليات سه روز به طول انجاميد. در روز اول هدف سد كردن هجوم مجاهدين خلق بود. در اين روز نيروي هوايي ارتش وارد عمل نشد زيرا در آن زمان پايگاه نوژه بمباران شده بود و انجام عمليات پاكسازي باند فرود قدري فرصت را از آن‌ها گرفت. به همين دليل نيروي هوايي با يك روز تأخير عمليات را ادامه داد. در روز دوم حركت نيروي زميني ارتش صورت گرفت كه با پشتيباني نيروي هوايي و هوانيروز همراه شد و در روز سوم يگانهاي مجاهدين خلق به كلي منهدم شدند. فرماندهي اين عمليات بر عهده سرهنگ علي صياد شيرازي بود. وي در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان مجاهدين خلق ايران ترور شد.

واژه عربي «مرصاد» به معني كمين است. اين نام به خاطر كمين برنامه‌ريزي شده‌اي كه ارتش جمهوري اسلامي ايران انجام داده بودند براي اين عمليات در نظر گرفته شد.

هاشمي رفسنجاني در اين مورد گفت «جنگ و صحنه به گونه‌اي درست شده بود كه اينها توي كيسه آمدند و ما در كيسه را بستيم. تدارك منافقين خيلي وسيع بوده و ضربه وارده بر آن‌ها خيلي عميق است. ۱۲۰ تانك زرهي دجله، ۶۰ نفربر و ۶۰۰ خودرو ديگر، حدود ۵۰۰۰ پيكارجو و همين تعداد پشتيباني و تداركچي و طرح رسيدن به تهران، خيلي احمقانه و ساده‌لوحانه و هفتاد درصد انهدام

در عمليات مرصاد بيش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از نيروهاي مجاهدين خلق كشته و زخمي شدند و در ميان كشته‌شدگان و اسرا تعداد زيادي از كادرهاي سازمان و فرماندهاي تيپ‌ها نيز وجود داشت. پس از پايان عمليات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت.
            


منبع:{ويكي‌پديا}
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.